garisan linear

Assalamualaikum.salam ramadhan. apa khabar semua??

Ramadhan tiba lagi..! Alhamdulillah setelah lama menanti, akhirnya Allah masih izinkan kita untuk merasa nikmat berada dalam bulan penuh berkah ini. Alhamdulillah !

Hari ni, ciksuha nak cerita tentang garisan linear. Hehehe.. (Dah kenapa pulak ciksuha ni..)

Ok. Garisan linear ni adalah garisan yang tak akan bertembung antara satu sama lain. Am i right?

Soo... Macam tu jugalah dengan jahiliyyah ( semua benda-benda berasaskan hawa nafsu dan kejahatan)  dan syariat Allah. Jahiliyyah takkan pernah sama sekali bertembung dengan syariat Allah. Tak akan! biar ia muncul dalam apa keadaan dan di zaman mana- mana sekalipun!!

contoh terbaik adalah hati kita. rongga yang mengisi hati kita hanya boleh diisi dengan satu benda. jahiliyyah ATAU kecintaan kepada Allah. bila kita isi hati kita dengan banyaknya jahiliyyah, pergaulan bebas, hasad dengki, perasaan benci, malas buat kebaikan, suka ikut nafsu, dan sebagainya, hati kita takkan mampu diisi dengan kecintaan dan ketaatan pada Allah.

teringat pulak ciksuha tentang analogi bangkai anjing dan perigi. macik pernah dengar ke??

ada sebuah perigi yang membekalkan air bersih kepada penduduk kampung, suatu hari, air tu jadi busuk dan kotor, semua orang berusaha untuk kembalikan air bersih. Ada yang masukkan air bersih lain, ada yang berusaha buang air didalamnya, tapi semua usaha tak mampu membersihkan air telaga tu, sampailah ada seorang yang buang bangkai anjing tu. akhirnya air kembali bersih.

ok, dapat tak pointnya disitu??

so, solusi terbaik adalah, try buang jahiliyyah tu. slow-slow pun tak apa, satu-satu pun tak apa, janji ianya perlu dibuang supaya hati kita dapat diisi dengan ketaatan. Bak kata seorang akhwat "jahiliyyah yang bersarang dalam diri selama bertahun-tahun hidup ni, takkan mampu terbuang dalam sehari atau dua. ia proses sepanjang hayat!

"adapun orang yang takut akan kebesaran Tuhannya, dan menahan dirinya dari al-hawa, maka 
sesungguhnya syurgalah tempat duduknya." - an-nazi'at :40-41 

inshaaAllah, semoga kita tetap istiqamah dalam membuang jahiliyyah dan beramal tambahan pulak sekarang kan ramadhan? bulan mulia lagi diberkati. inshaaAllah jom sama-sama capai cinta ALLAH. amin.

**tulisan ini adalah semata-mata nasihat utuk diri dan sahabat semua.inshaaAllah..
assalamualaikum. jumpa lagi di entry yang akan datang.

#tengah mencari masa untuk menulis cerpen. uhuhu..





Comments

Popular posts from this blog

Coretan aku - penat

Coretan aku - peria

Start enjin