Ihsan ? Apa tuu

Assalamualaikum.. Ahlan wasahlan to my blog. Alhamdulillah hari ni masih lagi diberi kesempatan untuk hidup. Masih lagi diberi kesempatan untuk menghirup udara segar dalam bulan ramadhan ini.

Hari ni ciksuha nak bincang sikit dengan macik-macik semua. Pasal...

IHSAN. Apa yang terlintas dihati macik pacik sekalian bila sebut tentang ihsan?

Ye adik- adik. Ihsan itu bila kita beribadah dengan merasakan kita melihat Allah atau kita merasakan Allah melihat kita.

So, sepatutnya kita sangat takut nak buat dosa kan? Contohnya kalau kita tak jaga pandangan mata, ya memang semua orang tak tahu. Tapi, kalau kita bersifat dengan sifat ihsan. Kita yakin walaupun orang tak tengok tapi Allah tengok, tentu kita akan jaga pandangan mata kita. Kan??

Tapi sayangnya, manusia zaman ini lebih takutkan yang lain selain Allah. Seorang pelajar yang cuba nak meniru dalam peperiksaan takut kalau ditangkap pengawas peperiksaan sedangkan dia tak sedar ada "cctv" yang maha hebat sedang memerhatikan dia.

Seorang yang nak mencuri dalam pasarraya lagi takutkan cctv buatan manusia daripada takutkan Allah, empunya alam.

Dan seorang islam takut buat dosa (etc berdua-duaan dgn bukan mahram misalnya) depan orang dan takut umpat keji manusia, tapi tak takut pada Allah yang memerhati tak kira waktu.

Sebab itulah, pentingnya ihsan dalam kehidupan. Bila sentiasa bersifat dengan sifat ihsan, kita pun malu nak buat dosa. Kan? Jadi jom lah sama-sama bersifat dengan sifat ihsan. InshaaAllah iman pun confem terjaga.

Ingatlah, Allah sentiasa memerhati.

Wassalam. Peace. Senyum.

Comments

Popular posts from this blog

Coretan aku - peria

Start enjin

Coretan aku - penat