Coretan aku - peria

بسم الله الرحمن الرحيم

Peria. Peria tu pahit kot. Sangat-sangat. Kalau nak suruh aku makan, memang tak lah. Apatah lagi makan mentah. Err..

Tapi. Peria yang pahit tu, banyak sangat khasiatnya. Google je konfem banyak. Lagipun pahit kan penawar.

Same goes to amal soleh. Bukan senang nak beramal soleh. Nak baca quran, nak bangun qiam, nak sedekah. Pahit. Memang serius pahit sangat rasanya. Banyak rasa yang akan ada, malas, nak tido, rasa duit kita nanti tak cukup ke apa kalau sedekah.

Ya. Sangat-sangat susah.

Tapi.

Ingat. Pahit itu ubat. Pahit itu penawar. Ya. Mula-mula memang pahit. Tapi lama-lama bila dah sebati dalam diri, ia akan jadi tak pahit pun. Rasa biasa je. Serius!

So, wahai diriku dan semua. Jom. Redah kepahitan tu. Jom. Jom. Dan jom. Jadi pemurah dan tingkatkan amal soleh.

" syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kemiskinan kepadamu dan menyuruh kamu berbuat keji (bakhil), sedangkan Allah menjanjikan ampunan dan kurnia-Nya kepadamu. Dan Allah maha luas maha mengetahui." - al baqarah: 268

#coretanAku

P/s : aseff guna perkataan "aku" sebagai penganti nama. Sebab "saya" macam nerd sangat hohoho.


Comments

Popular posts from this blog

Start enjin

Coretan aku - penat