Takut dan harap ?

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum semua. Apa khabar? Sihat ke?? Ciksuha harap semua macik dan pacik sihat.

Ok, sedar tak sedar hari ni dah 6 ramadhan. Cepatkan masa berlalu? Uhuhu.. Semoga kita terus speed, tingkatkan kelajuan dalam beribadah pada Allah. Kita kan nak capai cinta Allah. Kan??

Okeh. Pagi tadi ciksuha dgr tazkirah pendek. Dalam ngantok-ngantok pagi hari tu ku gagahkan jua telingga untuk mendengar. Tazkirahnya bertajuk... Jeng.. Jeng.. Jeng.. Pasal takut dan harap.

Agak-agak macik dan pakcik pasai apa takut dan harap ini? Takut hantoo dan harap tak bertembung kah? Haha..

Baiklah biar ciksuha cerita, takut tu adalah takutkan Allah. Untuk segala dosa-dosa kita yang dah bertahun-tahun hidup ni, sangatlah perlu untuk kita takut dengan siksaan Allah. Takutnya kalau dicampakkan dalam api neraka yang membakar.

Dan harap pula, adalah dengan tetap mengharapkan ampunan dan rahmat Allah walau dalam apa jua keadaan sekalipun. Tetap mengharapkan pengampunan Allah walau seluas lautan pun dosa kita.

" sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan golongan yang kafir." - al a'raf : 106

Kita bila buat dosa, selalu sangat rasa down, rasa lemah, rasa jauh rasa diri ini tak layak nak dapat cinta Allah dsb. Sedangkan sepatutnya kita tak patut rasa begitu. Sepatutnya bila terbuat dosa,cepat -cepat kita taubat. Bila terbuat dosa, makin kuat pengharapan kita pada Allah. Bila terbuat dosa makin kuat dan melaju amalan kita.

Huhu.. Kan?
Jadi lepas ni, jangan lemah lagi ya? letakkan takut dan harap pada Allah dalam hati kita. Semoga kita tetap tsabat dalam jalan menujuNya. Pesanan untuk diri sendiri dan sahabat semua. InshaaAllah. Amin.

Wassalam. Senyum.









Comments

Popular posts from this blog

Coretan aku - penat

Coretan aku - peria

Start enjin