Coretan aku - penat

"Letih. Penat. " aku mengeluh. Entah kenapa aku asyik rasa penat je. Tak bermotivasi langsung.

Tapi, hari ni aku dapat ibrah. Kenapa perlu mengeluh penat?

Bumi ni tak pernah mengeluh kepenatan menangung beban manusia yang berat dan menjengjelkan ni walau sikit pun, sentiasa tunduk dan patuh pada perintah Allah. Kalaulah bumi mengeluh kepenatan, konfem kita dah tak hidup kan?

Langit pun tak pernah memberontak,  tak pernah pun langit nak rebel sebab penat. Tetap teguh menaungi bumi. Siang dan malam hari.

Burung-burung, tak pernah sikit pun mengeluh yang mereka penat sebab setiap hari kena keluar mencari makanan.

Maka, kenapa aku, si manusia ini nak mengeluh penat? Sedangkan Allah cakap dalam alquran yang dia sediakan malam untuk manusia berehat.

Tak cukup lagi kah masa itu untuk berehat? Kenapa masih mengeluh kata penat dan letih?

Lagipun, kalau sekecil perkara untuk membuat "alat" pun aku dah penat, bagaimana aku nak tampung bebanan "matlamat" yang hebat tu?

Jadi, ceriakan pagi. Mulakan pagi dengan senyuman. Jangan pernah mengeluh. Yakinlah, di syurga nanti adalah tempat kerehatan yang panjang.

Terus berjuang. Senyum.

#coretanaku

P/s :aseff atas penggunaan kata ganti "aku".

Comments

  1. Dunia tempat kita berpenat lelah, akhirat jua tempat kita beristirehat. :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Coretan aku - peria

Kembalikan cinta